شناخت چالش‌ها و فرصت‌ها در آموزش زیست‌ شناسی متوسطه دوم
کد مقاله : 1028-CNF (R2)
نویسندگان
زاهده رسولی1، رقیه دادفر1، شبنم عباسی *2
1دانشگاه فرهنگیان اصفهان
2گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران
چکیده مقاله
زیست شناسی علمی کاربردی و جامع است که زندگی انسان امروز را به خود پیوند زده است. این اهمیت در مقاطع تحصیلی چنان است که درس زیست شناسی از مهمترین دروس تخصصی به شمار می رود و در آزمون های ورودی دانشگاه ها نیز تاثیر به سزایی دارد. از این رو باید سطح شناخت و مهارت در زمینه آموزش این علم بالا برود. این مطالعه مروری به منظور شناخت هرچه بیشتر چالش های آموزش زیست شناسی و راهکارهای بهبود بخشیدن آن انجام شد. در این مطالعه از مقالات موجود در پایگاه های داده ای معتبر نظیرgoogle scholar وsid.ir و همچنین کتاب هایی در حیطه آموزش و یادگیری استفاده شد. با توجه به اطلاعات موجود از پژوهش های پیشین، کتاب ها و مقالاتی که در فواصل زمانی 1386 تا 1401 تدوین شده اند، به بررسی تعدادی از چالش‌ها و راهکار های آن‌ها پرداخته شد. چالش هایی که در این مطالعه بیشتر مورد توجه قرار گرفته است شامل بررسی مشکلات محتوای درسی، ایراد در روش های تدریس و کنکور و تاثیرات آن هستند. همچنین راهکارهایی با محوریت تاکید بر بهره گیری از روش های تدریس نوین و پرورش خلاقیت در وجود دانش آموزان و همچنین استفاده از تکنولوژی و ابزار نوین در حین تدریس مطرح شده اند.
کلیدواژه ها
نظام آموزشی، محتوای کتب درسی، یادگیری فعال، تدریس نوین، نگرش تلفیقی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر