مروری بر فرصتها و چالشهای تدریس و یادگیری در آموزش زیست شناسی |
کد مقاله : 1027-CNF (R3) |
نویسندگان |
شبنم عباسی *1، زینب شوهانی2 1گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، اصفهان، ایران 2دانشگاه فرهنگیان اصفهان |
چکیده مقاله |
آموزش زیست شناسی به عنوان یکی از رشتههای علوم تجربی، نقش بسیار مهمی در توسعه دانش و فهم دانشآموزان درباره جهان زنده دارا می باشد. در این مقاله، به بررسی فرصتها و چالشهای موجود در تدریس و یادگیری زیست شناسی پرداخته شده است. این بررسی به منظور شناسایی مواردی است که میتوان در بهبود روشها و راهبردهای آموزش و یادگیری این رشته بکار برده شود. زیست شناسی یک حوزه گسترده است که شامل مفاهیم متنوعی از جمله سلولی، اکولوژی، تکامل و آناتومی می باشد. در طول سالها، با پیشرفت علم و فناوری روشها و راهبردهای تدریس و یادگیری در زیست شناسی تغییر کرده است. اما همچنان فرصتها و چالشهایی در این زمینه وجود دارد که مورد بررسی قرار میگیرند. برای انجام این مطالعه، از منابع مرتبط از جمله مقالات علمی، کتب درسی، گزارشها و تحقیقات پیشین استفاده شده است. در این مطالعه، فرصتها و چالشهای تدریس و یادگیری در آموزش زیست شناسی شناسایی شده است. فرصتهایی از قبیل: استفاده و توسعه فناوری های متعدد، استفاده از تجربه عملی در فرایند یادگیری می باشد که در مقابل اینها چالش هایی وجود دارند از جمله: تنوع مفاهیم و پوشش گسترده مباحث، نیاز به منابع و امکانات مناسب که در بسیاری از مدارس موجود نمی باشند. برای بهبود تدریس و یادگیری در زیست شناسی، میتوان مواردی را مد نظر قرار داد ازجمله، اموزش مهارت های عملی مثل استفاده از ابزار های زیست شناسی، بکارگیری روش های تعاملی مانند گروهبندی ها، توسعه امکانات و منابع اموزشی مانند ویدئو های اموزشی. |
کلیدواژه ها |
روشهای تعاملی، مهارتهای عملی، منابع آموزشی، فناوری در آموزش، مهارتهای فکری و انتقادی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |