اهمیت کارآفرینی در آموزش زیست شناسی
کد مقاله : 1026-CNF
نویسندگان
زهرا قاسم زاده *1، زینب بابکی2، سعید محسنی پور3، نرجس لطفی قادیکلایی4
1بخش فیزیولوژی جانوری ، دانشکده زیست‏شناسی، پردیس علوم، دانشگاه تهران ، تهران، ایران
2دبیرستان شهید خسروی، فریدونکنار، مازندران، ایران
3گروه زیست‏شناسی، دانشکده علوم، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
4دبیرستان الزهرا، ناحیه 1، قارن، ساری، مازندران، ایران
چکیده مقاله
در سال 2018، نسخه جدیدی از شایستگی‏های یادگیری مادام‌العمر توسط پارلمان اروپا منتشر شد. یکی از هشت شایستگی کلیدی، کارآفرینی است که در تمام سطوح آموزشی باید به آن توجه شود. در سال‏های اخیر در بسیاری از برنامه‏های درسی آموزشی، از آموزش ابتدایی تا آموزش عالی، کارآفرینی به عنوان یک مفهوم، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. کارآفرینی زمانی ایجاد می‏شود که فرد رویکرد جدیدی نسبت به یک کسب‌وکار یا ایده قدیمی پیدا می‌کند. بنابراین، آموزشِ کارآفرینی، می-تواند پاسخی به مشکل بیکاری روزافزون فارغ‏التحصیلان باشد. به‌منظور تقویت کارآفرینی در زیست‏شناسی، لازم است نقش زیست‏شناسی در توسعه ملی را در تمام سطوح سیستم آموزشی درک کنیم. انگیزه اصلی بررسی حاضر، این واقعیت است که فارغ‏التحصیلان زیست‏شناسیِ دانشگاه‏ها و همچنین دانش‏آموزانی که به این رشته علاقه دارند هر روز از نظر تعداد در حال افزایش هستند. با این وجود، فرصت شغلی مناسبی برای این رشته وجود ندارد و سازمان‏های دولتی یا خصوصی نمی‌توانند این تعداد رو‏به‌ رشد جوانان بیکار را جذب کنند. این مقاله، کارآفرینی در آموزش زیست‌شناسی را به عنوان ابزاری برای اشتغال مورد بررسی قرار می‏دهد.
کلیدواژه ها
کارآفرینی، زیست‏ شناسی، آموزش، اشتغال
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر