تاثیر اضطراب و استرس در یادگیری درس زیست شناسی
کد مقاله : 1025-CNF
نویسندگان
یاسر عارف زاده *1، الهام محمدی2، معصومه رییسی3، زینب شوهانی4
1گروه زیست شناسی دانشکده علوم پایه دانشگاه ایلام / دبیر رسمی آموزش و پرورش شهرستان مهران استان ایلام
2دانشکده علوم انسانی دانشگاه پیام نور سنندج / آموزگار رسمی آموزش و پرورش شهرستان مهران استان ایلام
3گروه شیمی دانشکده علوم پایه دانشگاه ایلام / دبیر رسمی آموزش و پرورش شهرستان مهران استان
4گروه زیست شناسی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی اصفهان
چکیده مقاله
درس زیست شناسی مهمترین درس برای دانش آموزان رشته علوم تجربی در دوران متوسطه دوم و همچنین در کنکور می باشد که همواره دانش آموزان برای مطالعه آن با استرس و اضطراب بالایی روبرو هستند. استرس وضعیتی است که یک واکنش بیولوژیکی خاص را در بدن ایجاد می کند. هنگامی که شما یک تهدید یا یک چالش بزرگ را درک می کنید، برخی مواد شیمیایی و هورمون ها مثل اپی نفرین، نوراپی نفرین و کورتیزول در بدن افزایش می یابد که موجب ایجاد واکنش های اضطرابی می شوند. استرس بر ابعاد مختلف زندگی افراد تاثیر می گذارد که از جمله آن ها می توان به فرآیند یادگیری دانش آموزان در محیط مدرسه و دیگر محیط ها اشاره کرد. دانش آموزان که سرمایه های بنیادی جامعه هستند و بقای هر جامعه و وضع آن بیش از هر چیز بر دانش آموزان که آینده سازان جامعه هستند، پایدار است. تجارب عملی نگارندگان نشان می دهد که مقدار کمی هشدار و ایجاد انگیزه در دانش آموزان موجب برنامه ریزی برای درس خواندن و تلاش بیشتر آنان می شود؛ اما اگر فشار و اضطراب ایجاد شده بیش از حد توان و تحمل آنها باشد نتایج ناگواری در برخواهد داشت که باعث افت تحصیلی آن ها می شود. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه استرس و افت تحصیلی دانش آموزان و ارائه راه حل هایی برای کاهش سطح استرس و اضطراب در دانش آموزان است.
کلیدواژه ها
زیست شناسی ، استرس ، یادگیری ، اضطراب ، دانش آموزان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر