بررسی دلائل کج فهمی در آموزش زیست شناسی |
کد مقاله : 1023-CNF (R2) |
نویسندگان |
غلام حسین روشن *1، حسین فراست2 1علوم پایه ،پردیس شهید رجائی فارس ، دانشگاه فرهنگیان 2علوم پایه پردیس شهید رجائئ فارس . دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
چکیده: یکی از مسائل عمده دانش آموزان و دانشجویان کج فهمی ، برداشت های غلط از پدیده های علمی،برداشت ها ی نادرست در زمینه های مختلف درسی می باشد.دلائل متعددی برای کج فهمی ها ارائه شده و تحقیقات زیادی انجام گردیده مهمترین آنها نقش معلم ها در روند آموزش ،طراحی بد سوالات ارزشیابی ،شیوه های تدریس غیر فعال ، عدم توجه کافی به آموزش های عملی و آزمایشگاهی در مدارس ، میزان اطلاعات و تجربیات قبلی دبیران،عدم آموزش های ضمن خدمت مفید در این خصوص .از دلائل مهم دیگر نقش دانش آموزان میزان دقت و توجه آنها در کلاس ، دانش و تجربیات شخصی آنها ، میزان تعامل دانش آموزان با یکدیگر . و امکانات آموزشی مدارس، اهداف آموزشی، کتابهای کمک آموزشی ،وجود کلمات جدید و نا آشنا ، معادل سازی نامناسب برخی واژها ، ووجود استثنا ها می باشد برای مثال در زمینه ژنتیک ، تکامل ، چرخه های مختلف ،تنفس ،پتانسیل غشاء،تولید مثل در گیاهان و.در این تحقیق با مصاحبه با دانشجویان رشته زیست شناسی ، دبیران و دانش آموزان دبیرستانی رشته تجربی و بررسی سوالات برای عمده دلائل کج فهمی ها وراهکارهایی برای کاهش کج فهمی مطرح شده .نکته مهم آنست که گاها ما معلمین متو جه اشکال های موجود در سوالات که منجر به این کج فهمی ها می گردد نشده و غالبا بدلیل عدم تعامل با همکاران ، نقد وبررسی این سوالات انجام نمی گردد و غالبا این اشتباهات تکرار می گردد . . |
کلیدواژه ها |
کج فهمی ، تصور غلط، برداشت های جایگزین ،مفاهیم علمی . |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |