بررسی تاثیر کارورزی در کسب مهارت های حرفه ای دانشجویان رشته آموزش زیست شناسی |
کد مقاله : 1014-CNF |
نویسندگان |
سعید احمدی * دانشگاه فرهنگیان مطهری شیراز |
چکیده مقاله |
تحول اساسی و زیربنایی در نظام آموزشی کشور، تحولی عمیق و ریشه است که این تحول بر نگرشها، فرایندها، سیاست ها، نقش ها و کارکردهای نظام آموزشی کشور اثر خوهد گذاشت. در تحول بنیادین، نوع نگاه به معلم، کتاب و مدرسه، کلاس درس و به ویژه دانش آموزان تغییر خواهد کرد و بسترهای لازم را برای رشد و سعادت همه جانبه دانش آموزان و معلمان را فراهم میکند. تغییرات اساسی در یک جامعه، در گرو متحول شدن نظام تعلیم و تربیت آن جامعه است. و موتور محرک این تحول معلمان آن جامعه خواهند بود. معلمان پایه گذاران ارزشهای علمی و مبلغان ارزشهای فرهنگی هستند. شایستگی هر نظام آموزشی به اندازه ی شایستگی معلمان آن نظام و کیفیت نظام آموزشی به کیفیت معلمان آن جامعه وابسته است از مهمترین وظایف دانشگاه فرهنگیان ایجاد صلاحیت حرفه ی معلمی در دانشجویان می باشد که بخشی ازاین صلاحیت ها در قالب واحدهای درسی نظری محقق می گردد و بخش عمده دیگرآن به شیوه ی کارورزی و مهارت آموزی درمدارس می باشدهدف از این مطالعه بررسی نقش کارورزی در توسعه حرفه ی معلمی در بین دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از طریق تحلیل روایت های کارورزی دانشجویان می باشدروش پژوهش تلفیقی ازتوصیفی- تحلیلی و روایت پژوهی و کتابخانهای است.نتایج به دست آمده در این مطالعه نشان داد صلاحیت ها و مهارت های حرفه ای معلمی در کارورزی ایجاد و توسعه یافته و کارورزی در صفات حرفه ای، درک دانش حرفه ای و مهارت های حرفه ای تاثیر مستقیم و موثری داشته است |
کلیدواژه ها |
کارورزی، دانشجو معلم، معلم راهنما، مهارت حرفه ای |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |