راهبردهای یاددهی-یادگیری در آموزش زیست شناسی |
کد مقاله : 1008-CNF (R2) |
نویسندگان |
محمدعلی عبدالهی * دانشگاه فرهنگیان شهیدرجایی شیراز زلدانشجوی آموزش زیست |
چکیده مقاله |
در این تحقیق نگاهی اجمالی به تاریخچه تربیت معلم انداخته و سپس به معرفی راهبردهایی کاربردی در آموزش زیست شناسی به عنوان درسی اثرگذار در ردیف کتب آموزشی می پردازیم. معمولا آموزش و پرورش هر کشوری توسط معلمان آن کشور شکل می گیرد که بایستی سطح دانش آنها در تمام زمینه ها افزایش یافته تا تأثیرات مثبتی بر دانش آموزان داشته باشد. شناخت دوره های مختلف سیر تحول نظام تربیت معلم ایران نیز می تواند در فهم بهتر جایگاه درس زیست شناسی و فهماندن اهمیت آن موثر باشد. معلمان حتی باید به کوچک ترین جملات و عباراتی که در کلاس استفاده می کنند توجه نمایند و راهبردهای آموزشی خود را برمبنای آن تهیه و تنظیم نمایند. این راهبردها و روش ها صرفا مبتنی بر موضوعات علمی نبوده و حتی گاهی بازخودهای معلم را نیز شامل میشود؛ به عنوان نمونه به جای استفاده جمله «این را بد نوشته ای» بهتر است گفته شود «خوب ننوشته ای» این مثال و صدها مورد مثل این تنها گوشه کوچکی از حوزه نظارت و توجه معلمان را شامل می شود که توجه به آنها علاوه بر ایجاد حس انگیزه و نشاط و البته تلاش در بهبود وضع آموزشی-پرورشی دانش آموزان، تاثیرگذاری معلم در کلاس را بیشتر، یادگیری دانش آموزان را بالاتر و درنهایت بهره وری در کلاس را افزایش می دهد. |
کلیدواژه ها |
زیست شناسی، تدریس، راهبرد، معلم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |