بررسی و تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی دوره متوسطه بر اساس استاندادهای کیفیت
کد مقاله : 1005-CNF
نویسندگان
ژیلا منوچهری *
دانشگاه آزاد
چکیده مقاله
نظام آموزشی فعلی کشور، یک نظام متمرکز و برنامه درسی آن منحصر به کتاب درسی است که معلم فرایند تدریس را با آن انجام می‌دهد و انواع ارزشیابی‌های تحصیلی و آزمون‌ها بر مبنای محتوای کتاب‌های درسی انجام می‌گیرد. در حقیقت کتاب درسی در نظام‌های آموزشی سند مکتوب و مدون تعلیم و تربیت به شمار می‌آید که فعالیت‌ها و تجارب یادگیرندگان بر اساس آن سازماندهی می‌شوند. پس اگر محتوای کتاب‌های درسی مطلوب باشند، می‌توانند دانش آموزان را به چالش فکری بکشانند و نیازهای عصرجدید را پاسخگو باشند. این پژوهش بر آن است به بررسی و تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی دوره متوسطه بر اساس استاندادهای کیفیت بپردازد و به مهم ترین چالش های مطالعاتی این پژوهش پاسخ گوید. امید است نگارش این مقاله کمک شایانی به افزایش استاندادهای کتب درسی به عنوان مهم ترین ابزار مطالعاتی دانش آموزان کشور نماید و به فرآیند آموزشی کشور و به خصوص درس بسیار شیرین زیست شناسی دوره متوسطه کمک نماید.
کلیدواژه ها
نظام آموزشی، زیست شناسی، تحلیل محتوا، دوره متوسطه.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر