آموزش مفاهیم زیست‌شناسی به کمک چرخه یادگیری
کد مقاله : 1002-CNF
نویسندگان
فیروزه علویان *1، یاسمن فتاحی2
1گروه علوم پایه، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2دانشجوی کارشناسی آموزش زیست‌شناسی، دانشگاه فرهنگیان، مرکز شهید رجایی، اصفهان، ایران
چکیده مقاله
روش تدریس چرخه یادگیری در چارچوب آموزش زیست‌شناسی به‌عنوان ایده‌ای مفهومی و کاربردی معرفی‌شده است. چرخه یادگیری یک رویکرد تحقیق سه مرحله‌ای است که شامل کاوش، معرفی اصطلاحات و کاربرد مفاهیم است. این رویکرد روشی فعال در کمک به دانش‌آموزان در ساختن مفاهیم و سیستم‌های مفهومی زیست‌شناسی و همچنین توسعه الگوهای استدلال؛ عمدتاً به این دلیل که به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا از چرخه «اگر/ پس/ بنابراین» برای آزمایش ایده‌های خود و مشارکت در فرآیند ساخت دانش خود استفاده کنند، را به ما معرفی می‌کند. درواقع، یادگیری کامل زیست‌شناسی زمانی اتفاق می‌افتد که دانش‌آموزان آگاهانه دانش جدید را به مفاهیم که قبلاً آموخته‌اند، پیوند دهند تا یک چارچوب منسجم را تشکیل دهند؛ در غیر این صورت، یادگیری آن‌ها به شکل پیوسته صورت نمی‌گیرد. در این مقاله مروری ضمن معرفی نمونه‌ای از فعالیت‌های اکتشافی حل مسئله در آموزش زیست‌شناسی و ارتباط دادن آن به چرخه یادگیری، متوجه می‌شویم که چگونه می‌توان با استفاده از الگوی چرخه یادگیری، درک مفهومی بعدی را در دانش‌آموزان ایجاد کرد و توسعه داد.
کلیدواژه ها
آموزش، زیست‌شناسی، چرخه یادگیری، تغییر مفهومی، استدلال
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر