درباره همایش
16 دی 1401

 

 

 

تعداد کل واحدهای درستی دوره کارشناستی پیوسته آموزش زیست شناسی در دانشگاه فرهنگیان  150 واحد است.  از این تعداد 26 واحد دروس عمومی (GK)، 31 واحد تربیتی(PK) ( 15 ، واحد دروس تربیت اسلامی ، 16 واحد دروس تربیتی) و 93 واحد دروس تخصصی (69 واحد تخصصی (CK)  و 24 واحد ترببیتی – موضوعی (PCK)) می باشد. دروس PCK  متمایز کننده دانشگاه فرهنگیان از سایر دانشگاه هاست و باید در معماری کلان مورد توجه قرار گیرد.

 

 

این همایش می تواند بستر مناسب به منظور نظرورزی و تعامل علمی صاحب نظران در ارتباط با آموزش زیست شناسی، به اشتراک گذاردن دانش محتوایی در زمینه آموزش زیست شناسی، شکل گیری زمینه و فرصت لازم به منظور تولید، تدوین و توسعه دانش محتوایی در زمینه آموزش زیست شناسی، تقویت ساختار فکری مطلوب به منظور ارتباط بین ساحت نظر و عمل از طریق برقراری ارتباط متناظر بین دانشگاه فرهنگیان و نیازمندی های جامعه در زمینه آموزش زیست شناسی، بکارگیری مدیریت دانش به منظور توسعه، رشد و بالندگی حرفه ای اعضای هیأت علمی، مدرسان، معلمان و دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان در زمینه آموزش زیست شناسی، ارتقاء سطح علمی، افزایش انگیزه و القاء ایده های جدید به جامعه فرهنگی کشور در زمینه انطباق برنامه های درسی زیست شناسی با نیازهای جامعه، خانواده ها و معلمان و دانش آفرین  و آمادگی برای تولید محتوای ناظر به تغییرات آینده را فراهم کند.  


لازم به ذکر است:

نشانی سایت همایش جهت ارسال مقاله http://3bioec.cfu.ac.ir می باشد.

 

 

 

اهداف همایش:

1)      ارائه رویکرد های نوین آموزش زیست شناسی

2)     بهبود سطح کیفی فرایند آموزش زیست شناسی

3)    آشنایی با دستاوردهای جدید در حوزه آموزش زیست شناسی

4)    شناخت تهدیدها و فرصت ها در آموزش زیست شناسی

5)     ایجاد بستر مناسب برای هم اندیشی و تبادل تجربیات ها و اطلاعات بین استادان و دانشجویان

6)     فراهم ساختن زمینه رشد مستمر و استفاده از ظرفیت های موجود در زمینه آموزش زیست شناسی در بین اساتید و دانشجویان

7)    ترویج پژوهش در حوزه آموزش زیست شناسی در بین اساتید، معلمان و دانشجویان

8)    افزایش انگیزه، ایده پردازی، خلاقیت  و نوآوری

9)     کارآفرینی و کاربست اجتماعی و صنعتی در حوزه آموزش زیست شناسی

10)  توسعه برنامه های درسی آموزش زیست شناسی

 

محورهای موضوعی

1- آموزش زیست شناسی، اسناد بالا دستی و نظریه های علمی

- تاریخ، فلسفه و ماهیت علم زیست شناسی

- نظریه های یادگیری و رشد در آموزش زیست شناسی

- ارتباط آموزش زیست شناسی با سایر قلمروهای موضوعی (فیزیک – ریاضی – ادبیات و ... )

- جایگاه آموزش زیست شناسی در ساحت تربیت علمی و سایر ابعاد تعلیم و تربیت

- آموزش زیست شناسی از منظر سند چشم انداز نظام جمهوری اسلامی ایران، نقشه جامع علمی، اسناد تحول و برنامه درسی ملی

- آموزش زیست شناسی از منظر جهان بینی دینی

 

2- آموزش زیست شناسی گذشته، حال و آینده

- برنامه های درسی آموزش زیست شناسی در دانشگاه فرهنگیان

- تربیت معلم رشته زیست شناسی در دانشگاه فرهنگیان

- آینده پژوهی در آموزش زیست شناسی

- مشاهیر ایران و جهان در رشته و آموزش زیست شناسی

 

3- فرایند یاددهی-یادگیری ،آموزش زیست شناسی در ایران و جهان

- برنامه درسی آموزش زیست شناسی (اهداف، محتوا، روش ها، ارزشیابی و ...)

- راهبردهای یاددهی – یادگیری اثر بخش در آموزش زیست شناسی

- مطالعات تطبیقی بین المللی در آموزش زیست شناسی

- ابعاد موضوعی آموزش زیست شناسی (زیست انسانی – گیاهی – جانوری و ....)

- الگوهای ملی و بین المللی در آموزش زیست شناسی

- المپیادهای ملی و بین المللی دانش آموزی در رشته زیست شناسی

- آموزش زیست شناسی در مقاطع و پایه های تحصیلی

- آموزش مجازی در حوزه زیست شناسی

- آموزش زیست شناسی به شیوه ترکیبی

 

4- توسعه حرفه ای معلمان زیست شناسی

- تاریخچه تربیت معلم ریست شناسی در ایران

- بررسی تطبیقی تربیت معلم زیست شناسی در ایران و جهان

- حمایت و هدایت حرفه ای دبیران و فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان در رشته آموزش زیست شناسی

- جایگاه کارورزی در رشد حرفه ای دانشجویان رشته آموزش زیست شناسی

- آموزش های ضمن خدمت و توسعه حرفه ای اساتید، معلمان و دانشجویان زیست شناسی

- رویکردها، الگوها و راهبردهای نوین توسعه حرفه ای معلمان زیست شناسی (با تاکید بر فضای مجازی)

- الگوهای شایستگی حرفه ای معلمان زیست شناسی

- تجارب زیسته معلمان و دانشجو معلمان در آموزش زیست شناسی

 

5- آموزش زیست شناسی، جامعه و صنعت ...

-  آموزش زیست شناسی در حوزه  کارآفرینی و اشتغال

-  آموزش زیست شناسی، حفاظت زیستی و بوم شناختی

- آموزش زیست شناسی، بهداشت و سلامت

 

مقالات برتر در مجله پویش در علوم پایه به چاپ خواهد رسید.